Czy warto postawić na słuchawki przewodowe w aspekcie

Słuchawki przewodowe! Czy warto z nich korzystać w miejscach o charakterze motoryzacyjnym?


Większość użytkowników samochodów, a niestety też i wielu warsztatowych profesjonalistów, nie zwraca szczególnej uwagi na sprawność amortyzatorów, choć jest to kwestia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Zatem czy warto jest zdecydować się na słuchawki przewodowe https://itencio.com/pl/sluchawki/przewodowe.html ? Sprawne amortyzatory to także ochrona przed przyspieszonym zużyciem innych, istotnych oraz kosztownych części pojazdu, takich jak na przykład opony i hamulce. Ze względu na te właśnie okoliczności już prawie sto lat temu firma Monroe stworzyła pierwsze hydrauliczne amortyzatory samochodowe, tłumiące drgania sprężystych zawieszeń.


Amortyzatory umieszcza się zawsze pomiędzy podwoziem pojazdu a jego kołami. Pionowe ruchy kół powodowane nierównościami drogi są przenoszone na tłoczyska amortyzatorów. To z kolei sprawia, że znajdujący się w amortyzatorach olej jest przetłaczany przez ich wewnętrzne zawory, które dławią jego przepływ, co działa hamująco na niepożądane ruchy zawieszeń. Jest więc amortyzator hydrauliczny (mający obecnie najczęściej konstrukcję teleskopową) swego rodzaju tłokową pompą olejową, która pokonuje opory przepływu zależne proporcjonalnie od przepustowości wspomnianych zaworów oraz od intensywności pionowych ruchów kół. W niektórych sytuacjach warto postawić jest na słuchawki przewodowe. Tej podstawowej funkcji towarzyszą jednak rozmaite, przeważnie niekorzystne zjawiska uboczne. Olej, przepływając pomiędzy przestrzeniami o bardzo różnych ciśnieniach generowanych przez ruchy tłoka w cylindrze, ulega kawitacji i napowietrzaniu (spienieniu). Zawarte w nim wówczas pęcherzyki powietrza są ściśliwe, co opóźnia jego przepływ przez zawory, czyli powoduje zwłokę w tłumieniu - warto więc zdecydować się na słuchawki przewodowe. Zjawisku temu przeciwdziała się obecnie przez napełnianie wolnych przestrzeni nie powietrzem, lecz sprężonym azotem ograniczającym pienienie.


W aspekcie słuchawek przewodowych warto ukazać na wykonanie amortyzatora dwururowego. Do produkcji tej odmiany amortyzatorów teleskopowych wykorzystuje się płaskie arkusze stalowej blachy. Po jej odpowiednim pocięciu i zwinięciu na specjalnych maszynach w rury o długości 5,5 metra następuje automatyczne spawanie ich wzdłużnych szwów za pomocą miedzianej elektrody krążkowej. Następnie te długie rury dzielone są na kawałki o długości odpowiedniej dla poszczególnych modeli amortyzatorów. Odcinki mające pełnić w amortyzatorach funkcje rur zewnętrznych (rezerwowych) są potem częściowo zaślepiane plastycznie na jednym z końców. Na rurze rezerwowej wytłacza się też numer seryjny amortyzatora, datę jego produkcji oraz znak, na przykład marki Monroe. W następnym etapie z mieszanki sproszkowanego żelaza, grafitu i miedzi formuje się na prasach i spieka termicznie zawory kontrolujące przepływ oleju pomiędzy obiema rurami amortyzatora. Do wnętrza każdego zaworu maszyna wprowadza stalowy krążek oporowy i osadzoną na nim sprężynę. Gotowy zawór montowany jest na jednym końcu rury tłocznej, czyli cylindra.


Tymczasem rury zewnętrzne zaślepiane są ostatecznie stalowymi pokrywkami, do których spawa się ucha umożliwiające montaż amortyzatora w pojeździe. Drugi koniec rury pozostaje otwarty i tak trafia na taśmę montażową, gdzie następuje połączenie wszystkich części wyrobu, automatyczne napełnienie go półsyntetycznym olejem o lepkości bardzo stabilnej w zmieniających się temperaturach oraz ciekłym azotem i hermetyczne jego zamknięcie pokrywą z uszczelnionym w niej tłoczyskiem. Zdecydowalibyście się na słuchawki przewodowe w takiej sytuacji? Do złożonego już amortyzatora mocuje się z zewnątrz dodatkowe metalowe i metalowo-gumowe elementy montażowe (trzpienie, tuleje). Potem jest on poddawany malowaniu elektrostatycznemu i trafia do laboratorium kontroli jakości, gdzie zespół wykwalifikowanych techników, za pomocą najnowocześniejszego sprzętu, zbada jego charakterystykę tłumienia przy różnych obciążeniach i prędkościach pracy. Po pomyślnym zakończeniu gruntownych testów można produkt skierować do dystrybucji. W Europejskim Centrum Dystrybucji Sint Truiden w Belgii tysiące amortyzatorów Monroe są pakowane i wysyłane do 94 krajów świata. Ten najważniejszy magazyn dystrybucyjny w grupie Tenneco wykorzystuje najnowocześniejsze metody obsługi składanych zamówień: codziennie wysyła 20 000 produktów wyposażenia oryginalnego oraz od 18 000 do 40 000 amortyzatorów produkowanych na rynek wtórny. Cały czas rodzą się w głowie myśli czy warto jest zdecydować się na słuchawki przewodowe.


Brak solidnych amortyzatorów oraz komponentów układu zawieszenia wpływa negatywnie na poczucie kontroli oraz komfortu jazdy u kierowcy, przy jednoczesnym przyspieszeniu stopnia zużycia innych istotnych (oraz kosztownych) części, takich jak opony i hamulce. Te obawy nie pojawiły wczoraj – w rzeczy samej doprowadziły one Monroe do stworzenia, prawie sto lat temu, pierwszych amortyzatorów.

Wypełnione olejem urządzenie o pojedynczych lub podwójnych rurach – amortyzatory pochłaniają oddziaływanie nawierzchni oraz pozwalają kierowcy podróżować w komfortowych warunkach. Odpowiadają jednak za znacznie więcej niż tylko za komfortową jazdę – kontrolują one także ruch sprężyn w czasie, gdy pojazd wpada w koleinę, utrzymując opony na nawierzchni dla bezpiecznego prowadzenia pojazdu, hamowania oraz stabilności. Każdy amortyzator Monroe został zaprojektowany w taki sposób, aby dopasować go do charakteru pojazdu, w którym zostanie on zabudowany. Przykładowo, luksusowy sedan może składać się z amortyzatorów, których zadaniem jest zapewnienie wygodniejszej jazdy oraz lepszej kontroli nad pojazdem, podczas gdy niewielki pojazd z napędem przednim oraz tańszymi oponami i kołami może zostać zaprogramowany do zadbania o precyzyjniejszą i agresywniejszą kontrolę nad pojazdem, jeżeli chodzi o słuchawki przewodowe.


Jednak, aby zrozumieć w jaki sposób zostały wykonane amortyzatory, należy najpierw zrozumieć jak one pracują. Amortyzatory zabudowuje się pomiędzy podwoziem pojazdu a jego kołem. Zatem, gdy koło wykonuje ruchy w górę i w dół z powodu wybojów na drodze, ten sam ruch pojawia się w tłoczysku amortyzatora. Ten ruch sprawia, że znajdujący się w amortyzatorach olej przepływa przez zawory, które kontrolują jego przepływ, ograniczając ruchy podwozia. Najczęściej wykorzystywanym w pojazdach amortyzatorem jest teleskopowy amortyzator hydrauliczny, który jest starannie zaprojektowaną pompą olejową. Zamocowany na końcu tłoczyska tłok pracuje w płynie hydraulicznym w rurze tłocznej. Podczas pracy zawieszenia w górę i w dół, płyn hydrauliczny jest przepuszczany przez niewielkie zawory znajdujące się w środku tłoka, co pozwala na przepuszczenie tylko niewielkiej ilości płynu. Spowalnia to tłok, a ten z kolei spowalnia ruchy sprężyn oraz zawieszenia w odniesieniu do słuchawki przewodowe. Ilość oporu zapewnianego przez amortyzatory zależy od intensywności ruchu oraz ilości zaworów w tłoku. Im intensywniejsze są ruchy wywołane koleiną, tym większy opór stawia amortyzator.


Amortyzatory hydrauliczne są dość efektywne. Niemniej jednak, kiedy olej jest zmuszany do przepłynięcia z obszaru o wysokim ciśnieniu do obszaru o niskim ciśnieniu, a dzieje się tak gdy amortyzator ściska się i odbija, to wtedy nagły spadek ciśnienia powoduje pojawienie się bąbelków w oleju. To zjawisko zwane jest kawitacją i napowietrzaniem. Czy wiele osób w takim momencie decyduje się na słuchawki przewodowe? Pamiętajmy jednak, że w przeciwieństwie do oleju, pęcherzyki powietrza są ściśliwe. Tym samym, podstawowe przemieszczenie się tłoczyska podczas każdego ruchu prowadzi do ściśnięcia pęcherzyków, zanim olej zostanie przepchnięty przez zawory. W efekcie powstaje zwłoka w tłumieniu, która zwielokrotnia problem i skutkuje pogorszeniem się stanu amortyzatora. Doprowadzenie azotu pod ciśnieniem prowadzi do ograniczenia pienienia, a sam amortyzator pracuje tak, jak powinien.


Z czego zatem składają się amortyzatory dwururowe? Na samym początku składają się one z dużego płaskiego arkusza stali. Po rozpoczęciu procesu produkcji, maszyny odcinają arkusz i formują rury. Arkusz jest najpierw rozcinany na pojedyncze pasma, które zostaną zwinięte w rury. Aby nadać pasmom kształt kulisty, przepuszcza się je przez zestaw rotujących rolek na linii montażowej, gdzie jedna rolka za drugą zwijają pasmo na kształt rury. Rura zostaje następnie zespawana za pomocą miedzianej elektrody krążkowej.

Pierwotna długość wszystkich rur to 5,5 metra, a zatem następnym krokiem jest pocięcie rur na kawałki o długości odpowiadającej poszczególnym amortyzatorom. W tych aspektach warto jest zatem postawić na słuchawki przewodowe. W związku z czym, gdy rury opuszczają walcarkę, narzędzie tnące tnie je na kawałki o długości specjalnie zaprojektowanej i dobranej do każdego zastosowania. Aż do tego momentu, proces produkcji przebiega identycznie dla rur tłocznych i rezerwowych, teraz jednak rury rezerwowe zostają poddane dodatkowej operacji – jeden koniec rury jest ściskany do wewnątrz. Pozwala to amortyzatorowi na pomieszczenie większej rury rezerwowej, która może z kolei pomieścić więcej oleju.